کد مطلب:62528 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:403

اهمیت و فواید کنترل و نظارت











همان گونه كه قبلا اشاره كردیم، نظارت و كنترل در سازمان یكی از عناصر حیاتی و اركان اصلی مدیریت و ضرورتی انكارناپذیر است. این اصل مهم در مدیریت سالم و كارآمد، در حصول اطمینان از درستی حركت همه عوامل دست اندر كار سازمان به سمت اهداف تعیین شده، ضروری و مهم می نماید. مدیران و مسئولان سازمان ها هرگز نمی توانند مطمئن باشند كه رویدادها و اتفاقات طبق برنامه به وقوع پیوسته و حركت سازمان كاملا منطبق بر برنامه های طراحی شده، باشد؛ چرا كه پیش بینی ها و برنامه های عملیاتی سازمان همواره با درصدی از خطا همراه است، و فعالیت های سازمان و كاركنان آن همواره منطبق بر برنامه ها نخواهد بود. بنابراین، ضروری است كه مدیران با استفاده از فرایند نظارت و كنترل، سازمان و استمرار فعالیت های آن را از خطا و اشتباه مصون دارند؛ یا میزان خطاها را كاهش دهند و نیز در صورت نیاز، عملكرد را اصلاح نمایند.

نظارت و كنترل، صحت و دفت انجام فعالیت ها را در سازمان تضمین می كند. اصولا نمی توان بدون داشتن یك نظام كنترلی مناسب و كارآمد، سازمان را اداره نمود، و صحت و دقت عملیات و نیز اجرای كامل و صحیح برنامه ها را تضمین كرد. همچنین حصول اطمینان از كیفیت و كمیت كالاها و خدماتی كه در سازمان ارائه می شوند، تنها در صورتی میسر است كه یك نظام مناسب و توانمند كنترل و نظارت در سازمان وجود داشته باشد.

دلایل متعددی به منظور تبیین ضرورت وجود یك نظام دقیق و مناسب نظارت و كنترل در سازمان وجود دارد، كه ضرورت و اهمیت آن را بیش تر می نمایاند. در این قسمت برخی از دلایل اهمیت و آثار مثبت و فواید كنترل و نظارت را كه در بیانات نورانی امام علی (ع ) مورد توجه قرار گرفته است باختصار توضیح می دهیم: